joi, 31 octombrie 2013

Citate din Tehnici de manipulare in televiziune


Citate din Tehnici de propaganda, manipulare si persuasiune in televiziune Radu Herjeu


- Cartea Oglinda miscatoare (“Televiziunea si [societate|societatea]. Tehnici de propaganda, persuasiune si [manipulare], o analiza personala a fenomenului televiziunii, 2000) de prof. universitar si jurnalist Radu Herjeu -   citeste in format pdf. AICI

- pareri personale:
        De mai bine de o luna ma tot uitam prin cuprinsul carti, rasfoiam paginile de diagonala, dar parca nu ma atragea, apoi am zis sa citesc un pic din ea sa vad daca merita.      
         La inceput nu mi s-a parut prea importanta, interesanta si m-am gandit ca e una de duzina, insa dupa primele paginii, am inceput sa regasesc lumea de azi in tot ce spunea autorul. Nu sunt o dependenta de TV, PC, Tel, retele de comunicare si orice alt ceva legat de mass-media, chiar si reviste imi cumpar decat atunci cand calatoresc pentru momentele monotone din mijloacele de transport public. Insa asta nu inseamna, ca nu mi-am luat un laptop cand cei din jur il vedeau si admirau mai mult TV, o tableta cand nu de mult se deschise-se piata in Romania si schimbarea telefoanelor.
         Faptul ca citesc aceasta carte, imi intareste convingerea ca mass-media are mai multe parti negative, decat pozitive. ok, ai zice, si atunci de ce ai blog, mail, fb? de nevoie si nu de placere. O lume in care comunicarea se face din ce in ce mai putin fata in fata, ma determina sa ma adaptez, pentru ca asta presupune sa fii supravietuitor intr-o lume cu schimbare accelerata. E devarat ca iti ofera informatiile imedia, acees aproape nelimitat si poti sa cauti vrute si nevrute pe you tu be, sa gasesti fosti colegi pe facebook, etc
        Aproape toate persoanele care le cunosc nu resista mai mult de o zi fara tel, net, Tv. de ce? Ar fi simpla justificarea ca este un fenomen global, insa care pe care conduce? Mai am o carte si mai mica despre Manipularea prin TV de 90 de pg, insa nici o persoana nu a citit-o, din cei carora le-am imprumutat-o, maximum ajunsi la pagina 20? De ce? Cum scrie R. Herjeu e mai usor sa primesti informatia gata analizata si frumos impachetata decat sa iti pui mintea sa gandeasca si sa analizeze ceea ce citesti. Eram asa fericita in studentie in vacanta, cand a cauta ceva pe net era stric obtiune mea, nu pentru vreun proiect, examen... Ia r acum, ca lucrez incerc sa ma bucur de fiecare weekend, caci la job mereu e nevoie de PC....
           De altfel, gasesc argumente in plus pentru cei care nu vad viata fara aceste mijloace de comunicare, si sper ca intr-o zi sa te gandesti de 2 ori inainte sa aprinzi TV-ul.
        Am trecut si eu printr-un fel de dependenta de Pc, atunci cand mi-am facut lucrariile de diplama la Licenta si Master. Stii ca toata cartea trebuie redactat in word, iar unele carti nu se gasesc la biblioteca si altele sunt prea scumpe pentru un astfel de scop, si asa citesti carti online sau articole stiintifice. Si stand asa cu orele, si documentandu-ma mai apare cate o reclama, mai intru pe fb sau mail, ca doar merit o pauza. Si ma tresc in miez de nopate ca ma scris decat 3 pagini, dar toata ziua am cu word-ul deschis!
     Da si dupa sesiune sau prezentarea lucrarii, cel putin o luna nu am mai deschid laptopul... Ma enervasem pe el, ca imi fura prea mult timp si imi afecta coloana, dar cum am zis am avut un scop. hmm, si uite o mica manipulare prin conditioanre. si cred, ca si tie ti s-a intamplat cel putin o data sa intri pe net sa vezi ce mai e, si cand te uiti la ceas, trecura mai bine de 3-4 ore si zi: Cum a trecu atata? Doar ce am vazut un profil si am vb cu K si M? Pare familial? super faci parte din marele fenomen global de manipulare in masa. Nu te regasesti, deti controlul, stai o ora sau doar cat iti propu-i? Felicitarii! Si vrem secretul tau cum reusesti, poate sa ajuta si pe altcineva.


   Mai jos am pus cateva citate mai reprezentative sau care mi-au placut mie mai mult:
     

"... se poate constata ca orice om, odata aflat in posesia unui televizor, are acces aproape gratis (daca nu punem la socoteala abonamentul si curentul electric) la informatie. Nu exista diferente intre modul de receptie al unui bogat fata de un sarac. ... poti sa-ti cumperii un televizor ultraplat, digital, mare cat tot peretele care se vede din balconul vecinului, dar mesajul ajunge la fel in orice casa. ..., diferentierea receptorilor se face la iesire si nu la sursa, ca in cazul presei scrise." - pg 33

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu